Svenska mästerskapet i karting 2022

Svenska mästerskapet i karting 2022

För andra året i rad deltog vi i inbjudningsklassen J60 i svenska mästerskapet i karting 2022 som gick av stapeln i Kalmar. Redan året innan hade vi varit snabba på SM, men inte tillräckligt, och vi visste att det enda som gällde var att träna.

Förberedelser

Under semestern packade vi in karten i skåpbilen och kopplade på husvagnen och gav oss i väg söderut. Drygt en vecka tillbringade vi i Kalmar med omnejd för att kunna träna under fyra träningsdagar mellan det vanliga semestrandet som innebar både turistande i städer och sköna upplevelser i den småländska naturen.

Vi fick testa på alla möjliga väder; lite svalare, högsommarvärme och så kom regnet under en av träningsdagarna. Vi körde med regndäck i blött, regndäck i upptorkande, regndäck i nästan torrt, torrdäck i blött, torrdäck i upptorkande och torrdäck på torr bana. Det enda vi inte testade att köra i var snö…

Vi identifierade vad vi behövde fokusera på och jobba aktivt med för att förbättra inför SM-veckan. Allt som allt kände vi oss väl förberedda när det var dags att rulla ner till Kalmar igen, trots att sista träningen på hemmabanan bjöd på havererade däck och en hjulmutter som nöp så att en av spindellederna fick sågas av. Med tanke på att vi hade varit sjunde snabbast på SM i Rasbo året innan satte vi upp som mål att klara av en topp 6-placering, vilket skulle innebära att få komma hem med en pokal.

På plats

På måndagskvällen när vi kom fram till Skogstorp, banan i Kalmar, var det i det närmaste fullt på campingen men efter lite om och men kunde vi koppla in el till husvagnen. Vi hittade också en bra plats i utkanten av depån där vi kunde ha både skåpbilen och vårt 3×3-tält tillsammans med våra vänner som kör med samma anmälare som vi.

På tisdagen var det inofficiell träning med fem 10-minuterspass och mycket jobb med att komma i ordning. Det var anmälan samt däcks- och bränsleutlämning. På kvällen var det också det obligatoriska förarsammanträdet.

Dag 1 – Officiella träningsdagen

Under onsdagen var det fortfarande mycket att stå i när det gäller bränsle och däck och det var också dags att hämta ut transpondrarna. Det var också då den tekniska besiktningen av kartarna skedde.

I och med att alla hade transpondrar på sina kartar så gick det att hålla koll på allas tider i livetimingen. Fyra träningspass var schemalagda för varje klass. Det var lite varierande resultat för vår del men i första träningspasset var vi snabbast och i tredje passet satte vi femte snabbaste tid. Självklart är det träning och det kanske inte alltid är snabbaste tid man är ute efter, utan att hitta runt och hitta rätt setup för karten under omständigheterna, träna på racedistans osv.

Dag 2 – Tidskörning och första kvalheatet

Torsdagen började med en warm up där vi satte sjätte snabbaste tid vilket gav en bra känsla inför resten av dagen. När J60 skulle ut på banan under tidskörningen lade livetimingen av och i blindo fick vi stå på sidan om och se hur alla förare var på olika delar av banan och bara tävlade mot sina egna tider. Det var omöjligt att veta hur någon låg till när man inte heller kunde höra speakern där vi stod på åskådarläktaren respektive mekläktaren.

När kartarna hade tystnat och det faktiskt gick att höra speakern kunde vi konstatera att Oskar hade varit snabbast och tagit pole position i SM. Vilken grej! Snabbaste J60-föraren i Sverige!

Oskar har bara stått i pole position en gång tidigare i sin karriär så det var lite nervöst att få starta längst fram framför alla de andra otroligt duktiga förarna, de bästa J60-förarna i Sverige. När förarna kom ut på start- och målrakan efter formationsvarvet och det var dags för lamporna att slockna så blev Oskar knuffad bakifrån hela tiden. När lamporna väl slocknade missade han det helt eftersom han just hade fått en knuff och huvudet hade åkt bakåt på honom. Han tappade en del i starten men kom till slut i mål på en femte plats. Med tanke på omständigheterna så kände vi oss ändå nöjda med resultatet. Det var ju två kvalheat kvar innan finalen.

Dag 3 – Övriga kvalheat

Oskar tar starten i andra kvalheatet och leder från start till mål.

På fredagen var det de två återstående kvalheaten som stod på schemat. Vis av erfarenheten från första kvalheatet spände Oskar nacken inför starten i andra kvalheatet och gjorde en bra start och tog ledningen. Han behöll sedan ledningen ända in i mål. Vi var överlyckliga över resultatet, men ödet ville något annat. I den tekniska kontrollen ansåg teknikerna att kopplingstrumman var alltför smutsig och dagens framgång slutade i en diskvalificering från heatet. 

Vi var så klart nöjda med farten och lät oss inte nedslås alltför mycket av diskningen. Det var bara att ta nya tag och rädda det som räddas kunde. Till dagens andra kvalheat, det tredje kvalheatet, kom regnet. Vi hade svårt att hitta rätt setup för karten och vi slutade återigen på en femteplats.

Dag 4 – Finalen

Så var det dags för finaldagen, lördagen. SM är inte vilken tävling som helst så här får alla förare rada upp sig och på led traska ut på banan klassvis för en förarpresentation och tal. Det är ett annorlunda inslag som gör att det känns att det är en stor tävling och det bidrar till allvarskänslan inför finalen.

Vårt mål med SM-veckan hade varit en topp 6-placering. I finalen skulle vi starta från 15:e plats på grund av diskningen i andra kvalheatet. Det såg tufft ut, tuffare än vad vi hade hoppats på med tanke på den fart vi hade. Men det var bara att bita ihop och satsa allt under 18 varven i finalen. Heaten hade bara varit 10 varv och det gällde nu att orka hålla i och kämpa på in i det sista.

Starten gick bra och Oskar var uppe på elfte plats efter tre kurvor och sedan var det bara att köra ner huvudet och köra ikapp och om förarna framför. Oskar satte näst snabbaste varv i finalen och på sista varvet var han ikapp framförvarande förare och lyckades komma förbi och därmed säkra sjätteplatsen i SM. Vi nådde vårt mål och vi fick den sista pokalen.

Vilken fantastisk vecka vi hade haft! Vi hade överträffat våra egna förväntningar och vi hade haft så otroligt roligt tillsammans med vårt gäng i våra små tält borta i utkanten av depån. All den tid vi la ner på träningen inför SM hade gett resultat. Den stärkte oss som team och Oskar som förare och ökade vårt självförtroende inför resten av säsongen.

Självklart kan man också tänka ”tänk om…”. Ja, vad hade hänt om vi inte hade blivit diskade för skitig koppling i andra heatet när Oskar ledde från start till mål? Vilken startposition hade vi haft i finalen då och vad hade Oskar kunnat göra med den fart han hade? Hur högt upp hade vi kommit? Kanske pallen, som vi hade börjat hoppas på efter tidskörningen. Kanske, kanske inte. Det får vi aldrig veta. Men vi vet att vi är nöjda och att vi lärde oss massor. Kopplingen har inte varit i närheten av skitig sedan dess…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *