OM KARTING

Karting är en av många grenar inom motorsporten. Redan när man är sex år kan man börja köra gokart.

De allra flesta racingstjärnorna i världen började sina karriärer inom kartingen. I karting tävlar tjejer och killar på lika villkor, och det finns ingen övre åldersgräns. Det finns i huvudsak två olika storlekar på kartarna; småkart för de yngre förarna och storkart från 13-14 års ålder.

Tävlingsklasser

Det finns flera olika tävlingsklasser inom både småkart och storkart. Vi har kört uppvisningstävlingar i klassen Cadetti, tävlingar i Formel Micro (Micro) och tävlade under 2021 och 2022 i klassen Junior 60 (J60). Man kan också välja att tävla i Formel Mini (Mini) om man inte väljer J60.

Inom storkart finns flera olika klasser som OK Junior, Junior 125, OK, Senior 125 som alla är oväxlade klasser. När man är över 15 år kan man välja att köra KZ2 som har sex växlar och är man över 18 kan man köra DD2 som är en tvåväxlad klass.

2023 gick vi upp till storkart med klassen Junior 125.

Tävlingar

En tävling genomförs vanligtvis under en heldag eller två dagar med olika klasser de olika dagarna.

Först körs normalt sett två träningspass på morgonen. Därefter blir det tidskörning där startordning för kvalheaten bestäms. Det gäller alltså att sätta en snabb tid över ett varv. I de båda kvalheaten gäller det att få en bra placering för de tillsammans ger startordningen i förfinalen. Finalens startordning bestäms av resultatet i förfinalen. Om det är många deltagare delas man upp i grupper i heaten och där alla grupper möter alla. De bäst placerade förarna går sedan vidare till förfinalen där startordningen för finalen avgörs.

Det finns fristående tävlingar runt om i landet, klubbtävlingar och tävlingsserier. I södra Sverige finns Sydsvenskans Kart Champion Cup (SKCC), i Mellansverige körs Mellansvenska Kartracingserien (MKR) och i norr körs Norrlandscupen.

WIIK RACINGS TÄVLINGSKLASSER

Junior 125

I Junior 125, eller J125, får man tävla från 13-15 år, eller från 12 år om man är tillräckligt erfaren från de lägre klasserna. I J125 kör man med samma storlek på chassi som i seniorklasserna.

I J125 är flera motorfabrikat tillåtna, de vanligaste är IAME X30 Junior och Rotax Max Junior. Motorerna är på 125 kubik och levererar ca 24 hästkrafter. Toppfarten är 110-120 km/h beroende på bana och drevning.

Oskar kör J125 med en X30-motor.

Junior 60

I Junior 60, eller J60, får man tävla från det år man fyller tio till det år man fyller 14.

I J60 kör man med internationellt homologerade motorer på 60 kubik som levererar ca 13 hästkrafter. Toppfarten är runt 95 km/h beroende på bana och drevning.

Oskar har kört J60 med en TM-motor.

Formel Mini

Formel Mini, eller Mini som man säger, får man tävla i från det år man fyller tio och fram till det år man fyller 15.

I Mini kör man med Raket 95-motor utan strypning och med elstart. Topphastigheten är runt 90 km/h beroende på bana och drevning.

Formel Micro

Formel Micro, eller Micro som man säger, är den första riktiga tävlingsklassen. Man får börja tävla från det år man fyller åtta och hålla på till det år man fyller 11.

I Micro kör man med Raket 95-motor med strypning men elstart så att föraren själv kan starta sin kart. Topphastigheten är 80-85 km/h beroende på bana och drevning.

Cadetti

Cadetti är den lägsta klassen. Det är en utbildningsklass och det körs endast uppvisningstävlingar med lottad startordning. Alla förare är vinnare och alla får pokal för sin insats. Numera får man börja köra cadetti från det år man fyller sex år. När Oskar började köra var det sju år som gällde. Man får köra cadetti till och med det år man fyller tio.

I cadetti kör man med Raket 60- eller Raket 95-motor med strypning. Alla motorer har snörstart så att den ansvarige ledaren behöver dra igång motorn åt föraren. Vi körde med en Raket 60-motor. Topphastigheten är 55 km/h och regndäck är inte tillåtna.